OSTEOARTRİT 2015: KLİNİK

OSTEOARTRİT KLİNİK ARAŞTIRMALARINDA 2015 YILINDA NELER SÖYLENDİ?

L Sharma Nisan 2014 ile Nisan 2015 arasında osteoartrit tedavisi ile ilgili yapılan 1523 makaleden ilgili olan 150'sini gözden geçirmiştir.

Bu derlemedeki önemli gördüğüm bazı noktaları aşağıda özetledim;

• 47-58 yaşları arasında fiziksel aktivite yapan kadınlarda yaklaşık 9 yıl sonra eklem ağrısı ve sertliği daha görülme riski azalmaktadır.
  • Röntgende şüpheli minör değişikliklerin görülmesi ileride büyük olasılkla OA gelişeceğinin habercisidir.
  • Kellgren va Lawrence grade :0 ancak kıkırdak hasarı, kemik iliği ödemi ve menisküs yırtığı olan hastalarda sonraki 4 yıl içinde şikayetlerde artma olacaktır.
  • Patellofemoral OA varsa, eklem kaynaklı quadriseps kas inhibisyonu ne kadar fazlaysa daha şiddetli diz ağrısı görülmektedir.
  • Gece diz ağrısının olması ve uyku kalitesinin bozulması diz OA şiddeti ile ilgilidir.
  • Uzun süre NSAID kullanımı dizde sertlik, fonksiyon ve yapıda orta derecede klinik değişiklik ile birliktedir.
  • Glukozamin ve kondroitin sülfat kullanımı şikayetlerin azalmasına ve hastalığın ilerlemesine olumlu katkısı gösterilememiştir.
  • Nöromüsküler egzersizler kilolu olmayan varus dizlerde daha etkilidir.
  • Quadriseps güçlendirme egzersizleri ise varusu olmayan ancak kilolu kişilerde daha faydalıdır.
  • Tek tip egzersiz programları diz OA'de çeşitli egzersizleri içeren programlara göre daha faydalıdır.
  • Pulsed ultroson ağrıyı azaltmada ve fonksiyonları düzeltmekte etkilidir.
  • Zencefilin  semptomları azaltmada orta derecede faydası vardır. Yan etkisi saptanmamıştır.
  • Valgus breys diz ağrısına az-orta derecede faydalıdır.

KAYNAK:
 L. SharmaOsteoarthritis year in review 2015: clinical. Osteoarthritis and Cartilage 24 (2016) 36-48